söndag 8 januari 2012

Livet rör sig mot expansion

Det är väsentligt lättare att vara här och nu när jag inte har otaliga saker i huvudet som det känns omöjligt  att inte oroa mig för. Jag har haft en så lång period av att vara totalt uppe i mitt huvud och tänka på hur jag någonsin ska kunna leva upp till någonting, att jag glömt bort att leva. Nu kommer jag plötsligt ihåg vad jag håller på med, jag är nogrann och har tid och ro för att planera och sitta ner och ta det lugnt. Jag kan inte förstå hur det kunde bli så här. På den här kursen som jag nyss kom hem ifrån har jag varit fyra dygn i total närvaro med mig själv. Jag har gått in i mitt inre och hittat bra saker som jag består av. Jag har vänt mitt fokus från det negativa till det positiva. Men det mest värdefulla av allt är att jag har lärt mig HUR jag vänder fokus hos mig själv.

Jag har sett vad jag kan vända mig till, vilka positiva egenskaper som finns som kan ge mig kraft att ta tag i det jag behöver ändra på och stärka upp i mig själv.

Jag har lärt mig om behov - sanna, ursprungliga behov och behov som är konstruerade - begär - av skador vi har fått i vår historia. Skador som skapar behov av att kontrollera vår omvärld. Att få andra människor att ge oss det vi behöver på konstruerade sätt.

Att vara otillfredsställd innebär att inte vara i det man vill, utan att istället vara fast i en längtan efter något annat. Jag definierar det jag längtar efter så att jag kan skapa möjlighet att nå det, inte bara vara fast i ett dimmigt missnöje.

Jag längtade  efter:

kraft
inspiration
förståelse
harmoni
helhet
frihet
frid
tillhörighet
att tillföra något till någon


...när jag åkte iväg. Men det visste jag inte då, jag kände mig bara tom och olycklig och misslyckad. Jag vet inte exakt hur, men nu har jag förflyttat mig till dessa kvalitéer. Mycket beror på att jag tillåter mig själv att gå in i känslorna. Jag inser att dessa kvalitéer finns i mig hela tiden, det handlar bara om att få tillgång till dem. Jag kan själv sköra av tillgången, genom andra känslor -  känslor av skuld, att inte vara värd, att inte ha möjlighet att...

Våra sanna och  mänskliga behov är vackra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar