lördag 14 januari 2012

En längtan mot och en längtan bort

Vad vore jag utan min längtan? En längtan som ger kraft att gå mot en viss riktning. Längtan efter att känna min kropp, efter att förstå vad som händer i livet, en längtan efter kärlek, gemenskap, förståelse. Zenteorin säger att antingen är du i din kvalite eller så är du i din längtan efter den. Det är först när vi definierar vad vi längtar efter som vi kan börja öppna oss mot vägen dit. Sorg och ledsenhet gör oss medvetna om vad vi värderar och vad det innebär att förlora det.

Varje känsla har en funktion och en impuls. Det är intressant, jag har aldrig tänkt på känslor på något sakligt sätt, men det är klart att det fungerar så. Just nu lägger jag ner en massa tid och ansträngningar för att lära mig mera om känslor och känna efter vad jag längtar efter. Just nu känner jag sorg, för att jag håller på att definiera  vad som är viktigt för mig i livet och hur jag ska hantera att leva utan något viktigt som jag förlorar, vad det innebär att jag kommer att söka efter och förverkliga för mig själv i framtiden. Just nu längtar jag efter kärlek och mental ro, efter att bli omhållen. Jag längtar efter en speciell person med svarta ögon, varma händer och en speciell känsla för färgen Blå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar