lördag 5 maj 2012

Vattendramat

Det var egentligen vattnet som ställe till med hela mitt bygge i den lilla landsbygdshålan Ribbingebäck. För när jag började bryta bort taket i det pyttelilla badrummet på övervåningen, visade det sig att stora delar att rummet var fuktskadade. Jag rev och rev och lärde mig såga med tigersåg och det blev ett stort hål i rummet där man kunde stå och sippa på en kopp snabbkaffe och blicka ut på min lilla friggebod längre bort. Hela rummet och en del av taket var i trasor. Det kändes lite trist. Det enda som var kul med det var att det visade sig bo fladdermöss i taket, och nu flyttade en av dem in i huset. Han hängde upp och ner i ett hörn av badrumskaoset och sov på dagarna, men på nätterna flög han omkring i mitt sovrum som en liten ljudlös projektil.

Jag insåg att jag var tvungen att bygga ett helt nytt badrum. Någon annanstans. Problemet var bara att huset var väldigt litet. Inte bara att tjoffa in ett badrum lite snyggt, sådär på vänsterflanken. Jag skulle bli tvungen att bygga ut huset! Ja, ja, det kan väl inte vara så himla svårt, tänkte jag.

Del två i själva vattendramat kom när jag skulle bryta upp golvet i det sunkiga köket. Golvet var ett gammalt gympasalsgolv som sett sina bästa dagar. Och under golvet visade sig bjälkarna vara helt kassa, på grund av ett gammalt avloppsrör som legat på marken och läckt. Fukt=skadedjur. Under trappan, där vattenledningen kom in i huset, var det som värst. Jag fick hiva ut allt gammalt golvspån och byta ut alla golvbjälkarna. Som tur var hade skadedjuren flyttat ut redan, det var bara resterna av deras mat som jag fick ta hand om...
Där stod jag alltså i mitt hem, utan golv i köket, utan vatten, utan badrum och utan kök. Typiskt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar