lördag 19 maj 2012

Bröllop i Nysätra

En av mina nyaste vänner gifte sig igår. Det var ett otroligt vackert bröllop - brudgummen hade en speciell militäruniform och bruden hade en folkdräkt, Leksandsdräkten. Solen strålade, himlen var blå över ängarna av grönt. En svensk nysommardag, så oskuldsfull som en dag kan vara.Inget oskuldsfullt brudpar, dock. Utan ett explosivt, provocerande, normbrytande par som utkämpat många strider för att komma till den punkt där de står idag. Massor av smärta. Massor av det mesta. Två otroligt kraftfulla energier som möts - när de flyger sida vid sida har de ingen gräns, när de frontalkrockar, dör de nästan.
De utsätter sig för risker och det berör mig. Jag har saker att lära av dem.

Musiken höll på att spränga kyrkan inifrån. Brudens kör var där, och många andra duktiga musiker och sångare. Ceremonin tog två timmar, men det kändes bara äkta och med varm känsla varenda minut. Sen åkte vi till parets kloster och minglade, drinkade och så småningom åt vi middag. Många tal handlade om entreprenörskap och en längtan efter att förstå världen. Jag fick tillfälle att lära känna en diakon som lämnat livet som lyxhustru och startat soppkök i Norrtälje.  Efter goda viner och utsökt mat kördes vi i buss till Haga Slott utanför Enköping. Där uppträdde trollkarl och bröllopstårtan serverades. Den var ett märkligt hopkok av frackväst och nakna kvinnliga bröst,

Jag råkade dock få i mig lite för mycket sprit helt enkelt, och däckade till sängs vid fyratiden. Innan dess hade vi dansat i många timmar - jag för första gången på jag vet inte hur länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar