lördag 12 maj 2012

Byggställning


Förra gången jag hyrde en byggställning var det av en man som var alkoholist och blev väldigt arg när han drack. Det var viktigt att ringa honom vid rätt tillfällen och fråga om jag kunde få hyra. En period började han telefonterrorisera mig :-) Men nu har jag hittat en ny byggställning i Österrunda! Det känns skönt att slippa lite konfliktytor.

Jag har en annan byggställning också, runt mig själv. Just nu består den av vänner, min terapeut, naturen, min utbildning som jag just nu går samt att sova och äta bra. Jag sitter ibland i ett litet torn och iakttar mig själv och mina reaktioner när jag blir känslomässigt stressad. Kroppens reaktioner. En reaktion är hetsätning. Jag kan äta utan känsla och inte känna mig varken mätt eller hungrig. Jag får ett sug efter socker och köper choklad. Sen skäms jag över att jag beter mig som jag gör. En annan reaktion är utebliven mens. Maniska tendenser - sova lite, tänka mycket, få impulser som jag oreflekterat följer.

Frågan som har satt igång dessa reaktioner hos mig är: Vem har sanningen om det jag upplever?
Det vill säga. Om jag upplever att en person i min närhet shockar mig med sitt beteende och jag får en känsla i mig. Vem kan bedöma om den känslan är rätt. Vad är vad?
Saker händer i affekt, men vart går gränsen? Finns det gränser? Vart går min gräns!!

Nu har jag i alla fall benat ut: Känslan gäller. Om jag känner mig på något sätt, så är det det som är sant för mig. Då kan sådana situationer inte få uppstå. Så enkelt bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar