måndag 26 december 2011

Dagbok ger perspektiv

Jag har i uppgift att skriva dagbok över mitt liv. Det är intressant för att se om livet ter sig mindre kaotiskt efterhand. En sak jag har lagt märke till nu när jag planerar mitt liv ganska noga för att inte ramla ut i ett stort svart hål, är att andra människor ändrar på saker hela tiden. Det blir tydligt för mig nu, eftersom jag känner ett behov av att veta vad jag ska göra. Varför jag har ett behov av att veta vad jag ska göra är för att jag känner mig oerhört sårbar och känslig. Om nån avbokar en träff känner jag mig väldigt oviktig och oälskad och nerprioriterad... Så har jag knappt aldrig känt innan, och det måste ha att göra med min sköra självkänsla. Jag har glidit in i det destruktiva läget att inte känna mig värd att älskas.

Innan blev jag bara lite irriterad, eller så tyckte jag att personen var strulig och till slut när det gick för långt sa jag till. Jag tog det inte personligt. Jag hade ju alltid en massa andra saker som jag kunde hitta på istället. Det var inget problem, förrän det gick så långt att jag kände att - varför ska jag har kontakt med den här människan som ändå aldrig har tid eller ork?


Självkänslans nivå ändrar perspektivet jag har på livet.
Därför jobbar jag på att förbättra den, på många olika sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar