onsdag 5 september 2012

Att läsa sitt inre

I januari började jag lära mig att använda vissa tekniker för att klarare kunna läsa av mina känslor och se på vad som fanns inne i mig. Teknikerna och verktygen ger mig häpnadsväckande resultat när det gäller att hantera oro, frustration, rastlöshet och ilska. Vad det handlar om är helt enkelt att tillåta mig själv att sjunka ner en nivå och titta på vad som ligger under dessa känslor. Vad finns det för längtan och för behov som genererar de ytligare reaktionerna.

För att kunna se det måste jag ha en kunskap om hur sinnevärlden och känslorna fungerar.
Om vilka grundkvaliteer och essentiella behov som skapar mitt allmäntillstånd rent mentalt.

Just nu känner jag ett starkt behov av att upprätthålla min balans och min harmoni, för att kunna finnas närvarande till 100 % för min mamma och extrapappa. Det finns saker som har stört detta fokus, och jag har inte riktigt kunnat se på dem ur ett djupare perspektiv. Nu har jag alldeles nyss haft ett samtal med en lyssnare som har hjälpt mig att hålla fokus på dessa behov och kvaliteer under samtalets gång, och det var som vanligt oerhört givande. Jag ser nu mycket klarare på vad som ligger bakom den frustration jag kände, och det gör att själva frustrationen helt släcks ut och jag istället kan känna empati med mig själv och mina djupare behov.

Jag ska nu sätta mig och skriva ner de bra saker som jag kom fram till. Tack, Tine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar