måndag 1 oktober 2012

Vad som ger mig lugn

Livet är ju ofta fullt med saker som man måste göra.
Jag har just nu möjlighet att prova på livet utan måsten. Att göra enbart de saker jag vill. Jag vet, det är lyx, och likaså ett ansvar, för även om jag inte måste göra saker, så leder ju handlingar, eller ickehandlingar, till något. Vare sig man vill eller inte.

Detta borde ju tala om för oss alla att det är själva livet som styr vårt liv, och inte vi själva :-)
Om man är rakt och rättfram i vad man vill och dessutom har klart för sig varför man vill det man vill, så är man väl en god bit på väg. Det skapar ju en riktning. Möjlighet att styra in sig mot olika mål.

Vad som ger mig lugn är just nu att inte ha en massa saker inplanerat. Att befria mig från ansvar så långt det går. Att begränsa mina uppdrag, att inte lova människor saker utan vidare, att tänka efter innan jag säger ja till något.

Jag har sällan haft ställtid i mitt liv. Alltså, tid emellan saker som jag planerat in. Ibland har livet funkat bra i högintensivt presterande, ibland har saker ballat ur - som de ju gör ibland när livet styr och inte jag - och då har jag inte haft marginaler. Då har livet blivit tufft ibland. Familj och vänner har fått stå tillbaka för jobb. Så har det sett ut otaliga gånger.

Människor har älskat mig ändå. Och det är jag tacksam för. Tack!
Jag inser att mina värderingar gradvis har ändrats. Det har skett under några års tid, omärkligt. En massa andra saker har hänt i mig parallellt - och det har gjort det svårt att se vad som hänt i helheten Helena.

Men jag har fått ett bra tips:  att regelbundet ställa mig frågan: vad är viktigt för mig just nu? Vad är viktigast?

Svaren är olika, men aldrig att jag vill ha en maffig utmaning som fyller mitt liv.
Jag ser tillbaka på alla maffiga utmaningar i min historia och känner mig rätt stolt över att jag klarat dem så bra. Känner mig inte så sugen på att skapa flera utmaningar av den typen. Det är som att få en helvetes massa pengar och inse att de inte gör en lyckligare. Eller att bli en världsartist och inse att det inte gör en lyckligare. Eller att bli Den Största Äventyraren och inte känna sig nöjd ändå. Att det där presterandet inte får kål på rastlösheten, rotlösheten, oron, eller vad det nu är som bränner därinne.

Vad är viktigast just nu?
Att välja saker som ger mig lugn i hjärtat. 
Att göra val som pekar mot mera kontroll av min tillvaro, mera förutsägbarhet, långsiktighet.
Att bara få vara, utan att ha en tid att passa som är nästa punkt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar