tisdag 30 oktober 2012

Förhållningssätt

Man kan ju hålla på i oändlighet och iaktta sitt och andras förhållningssätt till världen. Just nu tänker jag på vad som gör mig orolig. Och det är ganska få saker just nu. Hur förhålla mig till de orosmoment som uppstår?

Jag brukar fråga mig om det är en önskan om kontroll som ligger bakom. Att jag ska veta utgången av en given situation. Att jag kan känna mig lugn om jag vet hur det ska bli. Men eftersom man aldrig någonsin kan veta hur något ska bli, så är det ju rätt verkningslöst att ha en sådan önskan.

En sak som jag lyckas mycket bra med just nu är att leva efter förhållningssättet INGET MERA DRAMA. När jag går igång på något och tankarna börjar yra - går jag automatiskt till frågan om jag vill att dessa tankar ska oroa mitt liv. Om jag inte vill det måste jag hitta ett hållbart sätt att förhålla mig till tankarna. En strategi i vissa fall.  En acceptans i andra fall. Mental träning eller distraktion för stunden i ytterligare fall.

Att vara konsekvent med en teknik, fungerar också bra. Återvänd till ett vinnande koncept. Jag behöver inte alltid hitta på ett nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar