lördag 3 september 2011

Ordning?

Den här dagen blev en bra dag, trots att jag bitvis känt mig modstulen. Jag leker en ny lek som heter "var sak på sin plats" som verkligen är skitjobbig. Den går ut på att när man tar en sak, oavsett om det är en flasköppnare, en handduk, en sticksåg eller en kamera, så ska man så fort man är klar med den, lägga tillbaka den på en plats där man har bestämt att den alltid ska ligga när man inte använder den. Det är verkligen en påfrestande lek! Inte minst för att man då tvingas definiera platser för varenda liten grej och det tar en evinnerlig tid. Sen tar det också massor med tid att gå och lägga tillbaka saken på dess plats när man tror att man är klar med den. Jag har hört att denna lek/övning tydligen ska generera mera tid i slutändan, för att man sparar in på att slippa leta efter sina saker hela tiden. Jag ska hålla på med det här nu ett tag och se om påståendet stämmer. En annan sak jag har provat är att sätta ett alarm fyra gånger om dagen. När det ringer ska jag bara iakktta mig själv en stund för att se om jag gör nåt som inte stämmer med min planering av dagen. Det vill säga om jag glidit iväg in i nån impuls som jag inte kunnat styra. Men så var inte fallet. Jag växlade fint mellan mina tre olika dagsprojekt - isolera - städa - VSPSP. Jag har också klarat att sova sju timmar per natt genom att räkna ut hur många timmar jag behöver sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar