fredag 23 september 2011

Alarm

De senaste två veckorna har jag reglerat mitt telefonpratande och satt alarm på fasta tider. Alarmet är till för att stanna upp och iaktta vad jag gör just nu. Bara snabbt kolla av så jag inte har ballat ur, snurrat fel och snöat in på fel grejer, vilket jag har en osviklig tendens att göra ofta.

Det har fungerat bra! Jag har faktiskt gjort färre felprioriteraingar - allra oftast tycker jag att när alarmet ringer så står jag och gör det jag hade planerat.  Nu ska jag lägga till en nytt moment, och det är att jag ska stanna upp och spana in HUR jag gör sakerna. Om jag är stressad och hafsar, om jag gör dem ordentligt, om jag gör rätt saker men hoppar mellan tre små projekt, et c. Helt enkelt analysera lite mera.En liten förändring i taget.

Jag har också bestämt mig för att flytta. Jag kan inte längre bo i det kaos som mitt renoveringsprojekt blivit sedan vattnet kopplade ur sig självt och jag bytte ut varenda fönster mot treglas, och stora hål gapar mot mig. Det finns inget rum för vila, där det ser rofyllt ut, där man kan göra något annat än att jobba. Och problemet är att då jobbar jag hela tiden. Non stop. Tills jag svimmar, vacklar eller tills dess att jag somnar.

Den verklighet som man bygger upp omkring sig har man faktiskt 100% ansvar för. Tyvärr, tyvärr. För jag vet att på innehållsförteckningen Helena Nygren står det bland annat en tiger. En stor och stark.
 Jag har nämligen matat min tiger till dess den blev större och starkare än mig. Den åt mig ur huset med hot om att äta mig också, om den inte fick mer. Nu måste jag stoppa den. Att tämja en tiger kräver mod, tro, vilja och massor av kärlek.

Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar