torsdag 1 september 2011

Att sakta ner livsloppet

Jag tänker för lite.
Jag har en vän, Jacob, som brukar imponera på mig genom sitt myckna tänkande. Jag funderar till exempel sällan fram och tillbaka kring vad det innebär att prioritera vissa saker -  att jag med det valet nedprioriterar annat. Jag har svårt med att få plats med allt i mitt liv, har alltid ett skäl till att saker måste göras NU, och jag har svårt att släppa intensiteten i mina olika projekt. Den arbetsbelastning som detta innebär blir oftast för stor för att livet ska bli bra. En förändring måste till. Jag behöver frigöra tid till mig själv.

Jag sover för lite.
Jag äter för dåligt.
Jag gör ingenting för sällan.

Jag håller nu på att införa några nya livsregler som ska hjälpa tankarna. En bestämd plats för varenda sak jag har. Välja platsen med omsorg. Alltid ställa tillbaka saken på sin plats då jag är klar. Alltid. Utan undantag.

Sova minst sju timmar per natt, sex dagar per vecka.
Sätta alarm på regelbundna tider då jag ska äta. 
Telefontid under tre månader framåt.
En fast internettid under tre månader framåt.
Stanna upp i fem minuter en gång varje dag och tänka, känna, hur jag känner mig just nu och hur mina val ser ut och för vem jag gör dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar