söndag 13 januari 2013

Att använda våld och makt

Det svänger fort.
Jag är ju bland annat socialarbetare och idag har jag använt bruk av tvång mot en person som började slå sönder en lägenhet. Glassplitter över golvet, trasiga saker. Personen kunde ha skadat sig. Men ändå. Det är ett övergrepp.
Hur påverkar ett sådand frihetsberövande någon som har svårt att skilja mellan vad som är yttre verklighet och det som bara finns inne i huvudet?

Och vad är egentligen verkligt?


Jag hoppas att du kan somna in och drömma om något vackert
att ångesten kan släppa sitt grepp
om så bara några sekunder
Dina ögon är så vackra
din hållning rak när du går
men ditt inre är så trasigt och trassligt
stigmatiserat av tusentals krångliga sår

Jag ser nallen där bredvid dig i skumrasket
nattlampan du hade rev du ner
gråter du en inre gråt
där inuti 
där ingen ser
jag vet att du kan känna när jag strålar kärlek mot dig
men jag lämnar ju din värld och bara drar
kanske gör det alltför ont att nå mig
för när linan bryts 
finns bara tomhet kvar.



1 kommentar:

  1. Det är vackert med människor som ser det vackra i andra <3

    SvaraRadera