lördag 19 oktober 2013

Tiden på vägarna


Jag köpte en bok en dag för många år sen. Den hette Amazonliv och påverkade mitt liv så tillvida att jag ägnade mycket tid åt att filma en pilot motsvarande bokens historia - besök en bils alla ägare och berätta om deras förhållande till bilen, och om sina liv. Ett lysande tidsdokument. Känsligt och vackert berättat. Fortfarande sugen på att göra filmen om bilen Volvo Amazon. Vem vet, kanske blir den av någon gång. Jag har ett fint material, men måste i så fall byta bil.



I vilket fall: författaren Staffan Ekegren skildrade också sitt eget resande genom Sverige i denna bok, i form av sms-konversation med en kvinna som stod honom nära. Samtalen var poetiska och handlade till stor del om deras problematik:  att som partner kunna känna sig viktig i den Andres liv, när den Andre brinner för något annat, något högre, något "sannare" mer platoniskt?
Historien. Det är historien, som måste berättas.
Att gå in i historien, leva med, drömma bort, glömma bort.
Offra, försinka, försaka. Vad för vad?
Det berörde mig starkt då.
Det berör mig än, när jag rullar mina oändliga mil genom Sverige. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar